Dolle på läktaren när Gutebälgarna jubilerar!
Gamla gänget var åter samlat,
och det svängde som tusan i början av
mars när Gutebälgarna repeterade
inför helgens jubileum. Bredvid gamle kapellmästaren Dolle Muthas stod Kalle
Jacobsson, Tage Åstrand och flera av de som
varit med från start.
Det lät storfint. Dolle Muthas såg fram
mot firandet. Men när orkestern på söndag håller
25-årskonsert är Dolle Muthas inte med på scen. Han och Ulla-Britt har
fått hedersplats på första raden.
Några dagar efter repetitionen
drabbades Dolle Muthas
av en propp. När han skulle iväg på banken gick
högerbenet inte att lyfta. Och vad värre var - fingrarna lydde
inte längre när han skulle spela dragspel.
Jag är på
bättringsvägen. Dragspelet är framme varje dag, men än
så länge håller jag mig till de enklare låtarna, som
"Elvira Madigan" och "Lilla Vackra Anna", berättar
Dolle som började spela dragspel 1941.
Men så återställd att
han ställer sig på scen är Dolle Muthas inte, och det är långt kvar till
"Karnevalen i Venedig".
MEN DET LÄR SVÄNGA fint
på söndag ändå, för det var med de lite mer
jazziga tongångarna som Gutebälgarna
slog igenom med dunder och brak direkt vid starten 1974. "Johan
på Snippen" i boogietakt angav tonen,
och genast fick Gutebälgarna ett
försprång till de andra stora dragspelsorkestrarna som ännu
försiktigt smög omkring på de traditionella markerna.
Gutebälgarna bildades 1974, efter det att Dolle
Muthas, Kalle Jakobsson och Tage Åstrand
beslutat att "dammsuga" ön på dragspelare för att
sätta ihop en stor orkester. Vid starten var man 24 stycken.
Efter en spelning i lokalradion fortsatte
Gutebälgarna till Trosa, där man
utanför det ordinarie programmet ändå lyckades göra succé
vid Svenska Dragspelares riksförbunds stämma.
Under premiäråret var Gutebälgarna med sex gånger i TV och spelade
inför storpublik på Gröna Lund i Stockholm.
Efter en sådan succéstart
trängdes orkestern in i Radio Gotlands studio i maj 1975 för att
spela in första skivan. "Lagergrens vals" och "Gökvalsen" blandades med "One note Samba, "Hey Baberiba" och "Just a Gigolo" på
ett sätt som Dalapolisens spelmän, Stockholm Accordion
Club och de andra dragspelsorkestrarna aldrig lyckades härma.
Men de försökte, påpekar Dolle.
Skivan pressades i 2000 exemplar, men man
fick trycka dubbel upplaga innan efterfrågan var mättad.
UNDER TIO ÅRS TID var Gutebälgarna ett stående inslag på
Gröna Lunds sommarrepertoar, men sitt publikrekord har Gutebälgarna från en spelning på Råsunda i augusti 1976. Stockholmsalliansen
(Hammarby, Djurgården och AIK) mötte PSV Eindhoven inför
35000 åskådare, och till inramningen av matchen engagerades Gutebälgarna.
Varför det blev vi vet jag inte, men
vi fick i alla fall ett brev från arrangörerna efteråt. De
var väldigt nöjda, berättar Dolle Muthas.
Även i Almedalen var Gutebälgarna ett stående inslag under
lång tid. En sommarkonsert varje år, och dessutom
underhöll dragspelsgänget under politikerveckorna.
Succén höll i sig flera
år, och 1978 var det dags att spela in uppföljaren, där Dolle & Kalle lanserades som frontfigurer. Receptet
var samma som 1975, en blandad repertoar: Romins
polska ur "Gotlandstoner" kunde
höras ihop med "In the mood", Don´t get around much anymore".
De tonerna lockade Olle Lindh och Visby
storband till ett samarbete. I april 1981 var Bernt Eklund klar med
arrangemangen, och sammanlagt medverkade 36 musiker när de båda
storbanden samlades för inspelning hos Regionmusiken.
UNDER BÖRJAN av 1980-talet
började intresset för stora dragspelsorkestrar att dala.
Några av medlemmarna i Gutebälgarna
passade på att tacka för sig och orkestern krympte. Dolle Muthas fortsatte som
kapellmästare fram till 1988, då nuvarande kapellmästaren
Uno Nährström tog över.
Gutebälgarna är numera ett åttamannaband.
Repertoaren är delvis en annan - de jazziga inslagen har fått ge
plats för mer traditionell musik.
Per Leino